Administrátor, 21. 08. 2013

Dějepis - charakteristika předmětu

Obsahové vymezení předmětu

Vyučovací předmět Dějepis je řazen do vzdělávací oblasti Člověk a společnost, vzdělávacího oboru Dějepis RVP pro gymnázia. Vychází také z některých tématických okruhů Průřezových témat (upřesněno v učebních plánech jednotlivých ročníků).

Dějepis nás učí, že minulost není jen uplynulým časem,ale je stále součástí přítomnosti i budoucnosti. Porozumět současnosti není možné bez poznání minulosti.

Prostřednictvím historie poznáváme příčiny a důsledky jevů, procesů, myšlenek a tradic, které se projevují v každodenní realitě kolem nás.

Historie nás vede k osobní zodpovědnosti za sebe i za společnost, k utváření hodnotového systému (kladné vzory v protikladu s negativními jevy), k rozvoji demokratického smýšlení a učí nás vnímat a poznávat kulturní dědictví našich předků.

Úkolem dějepisného vzdělávání je kultivace historického vědomí žáků, hledání a nalézání vazeb a vztahů mezi historickými fakty, jejich vysvětlování, na jehož základě mohou žáci pochopit procesy ve společnosti a zaujmout k jim stanovisko.

 

Časové a organizační vymezení předmětu

Vyučovací předmět dějepis má časovou dotaci dvě hodiny týdně ve všech ročnících čtyřletého i osmiletého gymnázia, je většinou vyučován v učebně dějepisu. Ve 3. a 4. ročníku (septimě, oktávě) si mohou žáci vybrat volitelný předmět-historický seminář. Obsah dějepisného učiva je uspořádán chronologicky. Výuka probíhá nejen ve třídě, ale i v počítačových učebnách, v knihovně, studovně a v různých kulturních zařízeních. Hlavní formou výuky je výklad doprovázený dalšími metodami a formami práce (skupinová práce, samostatná práce, výukové programy, přednášky, diskuse, besedy, projekty…) k dosažení cílů vzdělávání.



Copyright 1833-2018 • Design: GZWR • Tým GZWR

Kalendář akcí
19.-23.
ÚNO
Jarní prázdniny
27.
ÚNO
Exkurze do ČNB (C3A)
2.
BŘE
Maturitní ples C4B
14.
BŘE
KMD: Cyrano (Divadlo v Celetné)