Vilém: Samostatné uvažování a rychlé rozhodování. To je důležité...

16. 12. 2016 |

4vno5w7403_____9acm2foqqw-vilema-gutvald

V pondělí 12. 12. 2016 vyšel v Rakovnickém deníku rozhovor s Vilémem Gutvaldem z kvarty, který se nedávno stal sedmým nejlepším logikem v republice v kategorii starších žáků. Se svolením autorky Jany Elznicové rozhovor zveřejňujeme i na našich stránkách.


Čtrnáctiletý Vilém Gutvald z Roztok, student kvarty rakovnického gymnázia, skončil druhý v krajském semifinále Logické olympiády pořádané Mensou České republiky. Celorepublikové finále mu následně přineslo krásné sedmé místo.

Na vysvětlenou dodejme, že Logická olympiáda je soutěž rozvíjející především schopnost logického uvažování. Je založena na úlohách, jejichž řešení vyžaduje samostatný a kreativní přístup.

Vilém soutěžil v kategorii B, v níž se utkávají žáci druhého stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Nominačního kola se ve Středočeském kraji letos zúčastnilo v této kategorii 1767 soutěžících. Vilémovi se podařilo dostat do padesátky těch nejlepších a probojovat se tak do krajského semifinále v Open Gate School v Babicích. Zde skončil na skvělém 2. místě a postoupil do kola celostátního, které se uskutečnilo v Míčovně Pražského hradu.

V této soutěži jsi zabodoval už několikrát. Naposledy jsme spolu hovořili před dvěma lety. Stále studuješ na osmiletém gymnáziu. Nyní už jsi v kvartě, o trochu starší, máš více zkušeností. Byla pro tebe letošní olympiáda jiná?
Ani ne. Už tak zhruba tuším, co mě čeká. I když se tam letos našly dost těžké úlohy. Pár jsem jich pokazil, ale některé úlohy mi překvapivě vyšly.

Trénuješ před soutěží?
Vůbec. Líbí se mi na této soutěži, že není třeba mít zase až tak velké znalosti. Spíše se musíte spoléhat na svůj mozek.  Mít schopnost samostatného uvažování v kombinaci s pohotovým rozhodováním. Naučit se o věcech správným způsobem přemýšlet. I to se dá trénovat, ale já na tréninky moc nejsem.

S věkem se mění záliby. Jak je to u tebe?
V poslední době jsem si oblíbil programování. Jsem začátečník, ale chci se toho v tomto směru hodně naučit. Občas jezdím na kole, hraji na kytaru.

Řekneš nám něco k samotné soutěži?
Základní kolo soutěže probíhá on-line. Je tedy možné absolvovat jej doma, v knihovně či ve škole.  Na řešení úkolů testu základního kola mají soutěžící ve starší kategorii do 35 minut. Ve finále nás letos čekal velký písemný test, jiný pro každou kategorii. Ten vypracovávali v Míčovně společně všechny tři kategorie. Pak se za pomoci projektorů promítala zadání dalších úloh na plátno. Na každou otázku jsme měli jen přesně určený, omezený čas. Mačkali jsme hlasovací zařízení při odpovědi, kterou jsme považovali za správnou.

Zaskočilo tě něco?
Většinu věcí jsem znal, letos nás čekaly dvě novinky: Létající matematika a Smyčka. Létající matematika mi dala zabrat. Ukázali třeba na sekundu číslo, pak znaménko, zase číslo a tak dále a nakonec rovná se. Rychle jsme museli určit výsledek. Zpočátku to šlo. Bylo to jednoduché násobení na rychlost. Pak přišlo sčítání a odčítání trojciferných čísel a to už jsem skončil.

A co ti naopak šlo?
Promítání rozházených obrázků na plátno. Něco jako puzzle. Museli jsme si je v hlavě rychle správně poskládat a ještě například spočítat, kolik je na nich rajčat a okurek. Dříve jsem tenhle typ úloh nezvládal. Bylo to příliš rychlé. Letos jsem docela zabodoval i v tomto. Rád bych ještě poděkoval svým vyučujícím, které mě k tomuto typu soutěží dovedly. Paní učitelce Bulantové, která mě učila na základní škole a k této soutěži mě přivedla. Na gymnáziu to jsou pedagožky Knorová a Voříšková, za to, že mě do soutěží zapojují.


Zdroj: http://rakovnicky.denik.cz/zpravy_region/vilem-proste-se-jen-snazim-o-vecech-premyslet-trochu-jinak-20161212.html