Výtvarka v době distanční výuky

27. 6. 2020 | Mgr. Hana Prošková

4v12chhh2a_____6gu8z5uc3d-00liskova_1170_700_SHRINK_ONLY__85_jpg_

Co se výtvarné tvorby týče, nezaháleli naši studenti ani v době „koronin“. Prostřednictvím pracovních listů se seznámili s vybranými díly světového sochařství (O1), s žánrem krajinomalby (O2) či portrétu (O4)  - a to jak teoreticky, tak prakticky.

 
Primánci si v rámci tématu sochařství měli za úkol zvolit jedno z figurálních sochařských děl prezentovaných formou reprodukcí, vymyslet „příběh“ zobrazované postavy a pokusit se pomocí obyčejné tužky o kresebnou parafrázi. Měli si vyzkoušet také tzv. stínování, aby jeho prostřednictvím vyjádřili plastičnost sochy, záhyby případné drapérie apod. Mnohdy opravdu zdařilé výsledky jejich úsilí si můžete prohlédnout zde:
A. SeidlD. BadzionyE. ŽákováE. ŠváchováG. RezkováH. VospálekJ. PřibylK. Lišková, M. Svoboda.

 
S obdobně zadaným úkolem, ovšem tentokrát v žánru portrétu, si měli poradit výtvarníci z kvarty. Nejprve zhlédli ikonické portréty světového umění od Mony Lisy přes Andy Warhola až k současným fotografům či neorealistům. Poté se měli některou z tváří, která je oslovila (ať už z uvedené nabídky, nebo z vlastních zdrojů), pokusit zachytit prostřednictvím sice nejprostší, ale nejdostupnější kresby tužkou. Zvláštní ocenění zaslouží Kuba Klaban, který si troufl na autoportrét. Výsledky dovedností kvartánů k nahlédnutí zde:
A. HejlováA. KřížováH. ČečrdlováJ. ŽákJ. KlabanL. Dobrý, N. Dyršmídová 1, N. Dyršmídová 2, N. Jarošová, A. Svoboda, V. Vicjanová.

 
A jak jsme vyřešili odluku od výtvarných pomůcek ponechaných ve škole v sekundě? Sekundáni měli kromě pracovního listu, který na slavných českých krajinomalbách představoval různá pojetí ztvárnění přírodních scenérií (realistické, impresionistické, romantické...), ještě za úkol zvládnout jakousi „výzvu“. Jejich úkolem bylo jen pomocí materiálů, které najdou doma a které mohou posloužit jako „barva“, ztvárnit svoji vlastní krajinu - ať už reálnou nebo vysněnou. Pracovně jsem jejich experimenty nazvala „Krajina Robinsonů“, protože podobně jako tento neohrožený trosečník byli nuceni improvizovat v rámci svých domovů - ostrovů. Výsledné obrázky i s výčtem použitých zdrojů barev zde:
A. EndrštováA. HovorkováB. DivišováD. BidrmanJ. UčíkL. BerkiM. KantaP. LiškaZ. KřížováZ. Špičková 1Z. Špičková 2.

 
A nakonec středoškoláci, jejichž tvoření bylo zcela na dobrovolnosti. Že se také rozhodně nemají za co stydět, můžete posoudit zde:
E. Volfová, G. Krumhanzlová, M. Jenšovský, M. Jiroušková, N. Havlíčková 1N. Havlíčková 2, P. Fuksová.

Všem studentům za aktivitu a spolupráci děkuji.