Charakteristika BIO - vyšší gymnázium
Obsahové vymezení předmětu
Vyučovací předmět biologie vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda, vzdělávacího oboru Biologie a části Geologie, dále z vybraných témat vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Plní také některé tématické okruhy průřezových témat Enviromentální výchova a Osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova RVP pro gymnázia.
Ve vyučování biologie mají žáci získat představu o podstatě života, o jeho rozmanitosti, seznámí se se základy evoluce. Předmět vede k chápání důležitosti udržování přírodní rovnováhy, důraz je kladen na molekulovou a biochemickou podstatu a na problémy související s ochranou životního prostředí.
Žák je veden k tomu, aby zejména
- se orientoval v základních formách živé a neživé přírody
- chránil přírodu a přírodní prostředí
- chránil své vlastní zdraví
- chápal důsledky lidské činnosti na všechny formy živé i neživé přírody díky molekulové podstatě dějů
- při provádění laboratorních cvičení účinně pracoval ve skupině
Časové a organizační vymezení předmětu
Vyučovací předmět biologie se realizuje v 1.až 4. ročníku čtyřletého gymnázia a v 5. až 8.ročníku osmiletého gymnázia s dotací 2 hodin týdně. Součástí výuky předmětu jsou cvičení z biologie v 1. a 2.ročníku (resp. v 5. a 6.ročníku) a to 1 hod .týdně. Žáci si dále mohou zvolit ve 3. a 4. ročníku (resp.7. a 8. ročníku) Seminář z biologie s dotací 2 hodin týdně.
Pro výuku je k dispozici odborná učebna a vybavená laboratoř.
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení:
učitel vede žáky ke zpracovávání informací, vede žáky k užívání vhodné literatury (atlasy,klíče,…). Žák informace tvořivě zpracovává a využívá je k dalšímu studiu (referáty, ročníkové práce)
Kompetence komunikativní:
učitel vede žáky, aby kvalitně prezentovali své znalosti (ročníkové práce), vede k přesnému, odbornému a logickému vyjadřování.
Kompetence občanské:
učitel dbá na bezpečnost práce v laboratoři, vede žáky k zodpovědnosti za své zdraví i zdraví ostatních, zdůrazňuje zásady předlékařské pomoci v případě úrazu
Kompetence sociální a personální:
učitel zadává úkoly formou skupinové práce
Kompetence k řešení problému:
žáci v průběhu 3.ročníku zpracovávají vybrané téma a vlastní výsledky prezentují a obhajují. Vytváří hypotézy, navrhují postupné kroky, ověřují správnost hypotézy.
Kompetence k podnikavosti:
učitel zadáním seminární či ročníkové práce vede žáky k vyhledávání odborných materiálů, ke konzultacím s odborníky. Podněcuje vlastní aktivitu žáků se zaměřením na rozvoj v osobním i profesním životě.