Charakteristika předmětu ZMP
Obsahové vymezení předmětu
Vyučovací předmět Zeměpis vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda, vzdělávacího oboru Geografie a částečně Geologie. Předmět Zeměpis má v rámci gymnaziálního vzdělání mnoho funkcí, za jednu z nejdůležitějších lze považovat integrační funkci geografie.Ve své podstatě Zeměpis spojuje základní poznatky z řady přírodních,společenských a technických věd,zároveň také z oblasti kultury.
V této rozmanitosti lze pak snadno využívat mnoho vazeb k různým jiným vědním oborům či vyučovacím předmětům,které z nich vycházejí.V oblasti matematické geografie jsou to vazby na astronomii a fyziku, u fyzické geografie na geologii, hydrologii,klimatologii,chemii a biologii.V socioekonomické geografii jsou to vazby na demografii a historii a v politické geografii na politologii.
Komplexní geografické poznání reality napomáhá u žáka postupně vytvářet celkový postoj ke světu,názory na jeho vznik a vývoj. Velice úzkou vazbu má předmět zeměpis na kartografii.Silné vazby má zeměpis k dalším studijním předmětům s výraznou integrační funkcí,a to k předmětům občanský a společenskovědní základ a historie. Do vyučovacího předmětu zeměpis jsou začleněna tato průřezová témata:
- Osobní a sociální výchova
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Multikulturní výchova
- Environmentální výchova
- Mediální výchova
Časové a organizační vymezení předmětu
Předmět se realizuje ve všech ročnících .čtyřletého studia a vyššího stupně osmiletého studia,
tj.ve třídách C1, C2 C3, C4, O5 ,O6 ,O7 ,O8.
Předmět má tuto časovou dotaci:
1. ročník - 2 hodiny týdně
2. ročník -2 hodiny týdně
3. ročník - 1 hodina týdně
4. ročník - 1 hodina týdně
Výuka probíhá v zeměpisné pracovně,vybavené audio technikou a počítačem,ve třídě s interaktivní tabulí,v knihovně a dalších prostorách školy. Hlavní formou výuky je výklad doprovázený efektivními metodami a formami práce.
- samostatná práce
- skupinová práce
- výukové programy
- diskuze
- referáty
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení:
Učitel:
• vybízí žáky k využívání učebních pomůcek: atlas, mapa, globus, pro získávání a ověřování geografických informací
• seznamuje žáky s prameny geografických informací - časopisy s geografickou tematikou (National Geografic, Lidé a Země, Geografické rozhledy)
• zadává žákům témata na krátké referáty, při jejich zpracování a prezentaci se žáci učí získané informace vyhledávat, třídit a přiměřeně hodnotit
• pracuje se žáky tak, aby samostatně nebo skupinově dokázali vyhledávat informace z různých zdrojů dat (statistické prameny, různé druhy textů encyklopedie slovníky, grafy, fotografie, obrázky a schémata)
Kompetence k řešení problémů:
Učitel:
• pracuje se žáky tak, aby samostatně nebo skupinově navrhovali postupy, taktiky k řešení daného problému s využitím odborné literatury. Problémy mohou být regionálního, ale i globálního charakteru, mohou být reálné v prostoru a čase, ale i modelové a smyšlené
• v rámci exkurzí a geografického terénního vyučování, směřuje žáky podle poznaných jevů k aplikaci teoretických poznatků do praxe
Kompetence komunikativní:
Učitel:
• formou diskuze na dané téma vede žáky ke schopnosti jasně a logicky formulovat svůj názor, vhodně argumentovat, vyslechnout názory ostatních a vést dialog
• hodnotí projev a vystupování žáka v rámci diskuzí, zkoušení nebo příspěvků v podobě aktualit nebo zajímavostí s geografickou tématikou
Kompetence sociální a personální:
Učitel:
• vybízí žáky ke sledování aktuálního dění ve světě
• zadává projekty nebo problémové úkoly, při jejich zpracování se žáci učí samostatnosti i spolupráci
Kompetence občanské:
Učitel:
• vytváří během roku a při konkrétních souvisejících událostech školní projekty nebo panelové diskuze na téma: Jak předcházet nebezpečí živelných pohrom (tsunami, hurikány, záplavy)
• organizuje geografické exkurze, přednášky a přednášky