Obsahové vymezení předmětu

Vyučovací předmět Tělesná výchova vychází ze vzdělávacího oboru Tělesná výchova a Výchova ke zdraví ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví RVP pro gymnázia.

            Tělesná výchova usiluje o trvalý vztah k pohybovým činnostem a o optimální rozvoj tělesné, duševní a sociální zdatnosti. Vychází z motivující atmosféry, zájmu žáků a z jejich individuálních předpokladů. Využívá k tomu specifických emočních prožitků, sociálních situací a bioenergetických zátěží v individuálně utvářené nabídce pohybových činností. Z hlediska celoživotní perspektivy směřuje tělesná výchova k hlubší orientaci žáků v otázkách vlivu pohybových aktivit na zdraví. Vede k osvojení a pravidelnému využívání konkrétních pohybových činností v souladu s jejich pohybovými zájmy a zdravotními potřebami.

 

Cílové zaměření vzdělávací oblasti

V souladu s vývojovými předpoklady a s individuálními zvláštnostmi žáků směřuje vyučovací úsilí učitele a učební činnost žáků v tělesné výchově k těmto cílům:

pokračovat k osvojování nových a upevňování osvojených pohybových dovedností-kultivovat svůj pohybový projev a správné držení těla

usilovat o optimální rozvoj zdravotně orientované tělesné zdatnosti v pravidelně prováděných pohybových aktivitách

-   orientovat se v základních otázkách vlivu pohybových aktivit na tělesné a duševní zdraví

-   zvládnout základní organizační, hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti

-   kladně prožívat pohybovou činnost a využívat ji k překovávání negativních tělesných a duševních stavů i jako prostředek dlouhodobější zdravotní prevence

-   chápat sociální vztahy a role ve sportu a jiných pohybových aktivitách a využívat je k vytváření a upevňování mezi osobní vztahy v duchu fair play

-   vytvářet pozitivní vztah k pravidelným pohybovým aktivitám ve vlastním denním režimu jako k přirozené a nezbytné součásti zdravého životního stylu moderního člověka.

 


Časové a organizační vymezení předmětu

Předmět se realizuje ve všech ročnících čtyřletého studia a vyššího stupně osmiletého studia, tj. ve třídách C1, C2, C3, C4, 05, 06, 07, 08 s časovou dotací 2 hodiny týdně.

Pro výuku je každá třída rozdělena na dvě skupiny podle pohlaví.  Během školního roku probíhá výuka ve skupinách samostatně nebo současně ve dvou skupinách.

Pro hodiny tělesné výchovy máme k dispozici tyto prostory: tělocvičnu gymnázia, tělocvičnu sokolovny sportovní areál a park u sokolovny.

            Povinná tělesná výchova je během studia doplněna výukou nepovinných sportovních her zaměřených na košíkovou a kroužkem florbalu a aerobiku pro dívky.

            Součástí výuky tělesné výchovy jsou sportovní kurzy:

ve 2. ročníku lyžařský výcvikový kurz (7 denní) zaměřený na sjezdové lyžování a výuku jízdy na snowboardu

 ve 3. ročníku cyklistický nebo vodácký kurz (5 denní) doplněný o turistiku a pobyt v přírodě.

V průběhu školního roku probíhají sportovní soutěže organizované AŠSK na okresní nebo regionální úrovni.

Obsah hodin je ovlivňován prostorovými možnostmi, rozdílnou úrovní pohybových dovedností jednotlivých skupin, aktuální přípravou na sportovní soutěže a v neposlední řadě i zájmem žáků. Je koordinován s termínovým kalendářem soutěží AŠSK a tematickým plánem podle potřeb konkrétního vyučujícího.