Ve školním roce 2015/2016 probíhá 57. ročník Fyzikální olympiády, předmětové soutěže, kterou každoročně vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Odborným garantem soutěže je Jednota českých matematiků a fyziků.

Přinášíme vám termínovník FO a úlohy domácího kola olympiády:

Kat.

Třídy

Domácí kolo

Okresní kolo

Krajské kolo

Ústřední kolo

F

O3

do 9. 3. 2016

zadání

*)

26. 3. 2016

neprobíhá

neprobíhá

E

O4

do 9. 3. 2016

26. 3. 2016

polovina dubna 2016

neprobíhá

D

O5, C1A, C1B

do 4. 4. 2016

zadání

neprobíhá

20. 4. 2016

neprobíhá

C

O6, C2A,C2B

do 4. 4. 2016

zadání

neprobíhá

20. 4. 2016

neprobíhá

B

O7, C3

do 4. 4. 2016

zadání

neprobíhá

20. 4. 2016

neprobíhá

A

O8, C4A, C4B do 4. 1. 2016

zadání

neprobíhá

15. 1. 2016

2.–5. 2. 2016

*) Pro obě kategorie E a F je v domácím kole zadáno společně více úloh, z nichž učitel fyziky vybere a vyznačí sedm úloh pro každou kategorii podle učiva, které bude probráno do konce března.


Oficiální stránky Fyzilální olympiády naleznete zde:  http://fyzikalniolympiada.cz

Z nich vybíráme:


Pokyny pro soutěžící

Řešení pište úhledně a čitelně na listy formátu A4. Každou úlohu vypracujte na samostatný papír, pomocné obrázky a náčrty zhotovte tužkou. Jestliže používáte kalkulačku, nezapomeňte na správné zaokrouhlení výsledků.

Na první list řešení každé úlohy napište záhlaví:


Jméno a příjmení:

Třída:

Zaměření:

Kategorie:

Škola:

   

Učitel fyziky:

Posudek:

Posuzovali:

Úloha č.:


Texty úloh neopisujte, napište jen text řešení a udělejte legendu označení. Na každý další list napište svoje jméno, příjmení, školu, číslo úlohy a číslo strany řešení.

VYŘEŠENÉ ÚLOHY ODEVZDEJTE NEJPOZDĚJI DVA DNY PŘED UZÁVĚRKOU SVÉMU UČITELI FYZIKY!


Studijní témata

Během každého ročníku vychází sada studijních textů, která rozšiřuje znalosti studentů ve zvoleném studijním tématu nad rámec středoškolského učiva. Pro každou kategorii A–D je určen jeden studijní text, jejichž přehled uvádíme níže. Ke zvolenému tématu se vždy váže jedna úloha v domácím, krajském i (v kategorii A) celostáním kole. Během řešení domácího kola doporučujeme tyto texty prostudovat a vyřešit úlohy v nich uvedené. Pomohou studentům nejen při řešení zmíněných úloh FO, ale jsou rovněž velice dobrým studijním materiálem.

Kategorie A

Halliday, Resnick, Walker: Fyzika, část 5 (Moderní fyzika),
kapitoly 43 Jaderná fyzika a 44 Energie z jádra

pdf

Kategorie B

Jarešová, M.: Elektrické obvody (Stejnosměrný proud)

pdf

Kategorie C

Horáková, R. – Šedivý, P.: Kruhový děj s ideálním plynem

pdf

Kategorie D

Prachař, J. – Trnka, J.: Úlohy z mechaniky I (Jednoduché soustavy spojené vláknem)

pdf

Přehled všech studijních textů Knihovničky fyzikální olympiády najdete v Archivu studijních textů.


Několik rad, jak řešit fyzikální úlohy

  1. Pečlivě si prostuduj text úlohy a snaž se pochopit všechny jeho části. Velmi důležité je pochopit, o jakém problému se v úloze jedná.
  2. Označ fyzikální veličiny tak, jak jsi zvyklá(ý) z výuky fyziky, hodnoty si převeď do mezinárodní soustavy jednotek.
  3. Nezapomeň si nakreslit situační náčrtek, pomůže ti orientovat se v problému.
  4. Proveď fyzikální analýzu situace – vytvoř si zjednodušující modely a vyberte vztahy, o nichž předpokláš, že je použiješ při řešení. Vytvořte si plán řešení.
  5. Úlohu řeš nejprve obecně, tj. nedosazuj za písmena dané hodnoty – pomůže ti to často dostat se rychleji k cíli a řešíš současně všechny podobné úlohy. Tak dostaneš závěrečný vztah, kde na levé straně máš hledanou veličinu a napravo máš veličiny, jejichž hodnoty znáš z textu úlohy nebo je umíš zjistit.
  6. Dosaď do vztahu místo hodnot veličin pouze jejich jednotky a proveď tak tzv. jednotkovou kontrolu. Vyjde-li ti správná jednotka výsledku, máš velkou naději, že daný vztah je správný.
  7. Dosaď hodnoty veličin a známé konstanty, použij kalkulátor a snaž se pokud možno ekonomicky dostat k hodnotě výsledku. Nezapomeň na stanovení hledaného výsledku s přijatelným počtem platných číslic – neopisuj tedy výsledek z kalkulátoru.
  8. Pro kontrolu použij některé z grafických metod (někdy to bude jediný způsob, jak se dostat k výsledku, zvláště, není-li tvoje matematická příprava dostatečná). Někdy musíš vykonat kontrolní experiment.
  9. Nezapomeň provést diskusi řešení s ohledem na dané hodnoty veličin a vybraný model k řešení problému.
  10. Stanov odpověď na otázku danou textem problému. Nezapomeň, že někdy jde jen o číselnou hodnotu hledané veličiny, jindy získaný výsledek je předpokladem pro vyslovení slovní odpovědi.

Zdají se ti úlohy obtížné? Nezapomeň na známou pravdu: čím více si nakreslíš obrázků, čím více se v pokusech či představách se přiblížíš situaci, o níž se v úloze jedná, čím více uděláš přípravných činností, tím snadněji se potom dostaneš k výsledku.