Projektový den k oslavám sedmnáctého listopadu

4. 12. 2022 | Mgr. Jana Suková, Mgr. Martina Voříšková

hyxn47vixo_____20221118_103327

V letošním roce připadl 17. listopad na čtvrtek. Následující páteční dopoledne jsme věnovali připomenutí tohoto významného dne, tentokrát napůl společně a napůl každý tak trochu po svém.

Program projektového dne byl letos rozdělen do dvou částí. Polovinu dopoledne každá třída vyplnila vlastními aktivitami. Studenti se různými způsoby a cestami vraceli k listopadovým událostem z let 1989 a 1939. Nabízíme alespoň malou ochutnávku:

V septimě si studenti pouštěli písničku od Michala Horáka "Tak to my můžem". Z následné diskuze vzešel zajímavý a plastický obraz totalitního normalizačního režimu. V 05 studenti pracovali s pojmy demokracie a lidských práv a pořizovali audiozáznam. V C4B shromáždili dobové fotografie z listopadu 1989 v Rakovníku a také texty různých veřejných prohlášení. Prohlédnout si je můžete na chodbě ve druhém patře. O patro níž je k vidění projekt, který zpracovali primáni – život Václava Havla. Ve třídě C4A zhlédli dokument Básník s kytarou, o písničkáři Karlu Krylovi, v C3B zase film Tichá bolest scénáristy Jiřího Křižana. V C3A se studenti telefonicky spojili s babičkou jedné ze studentek a poslechli si její autentické vzpomínky na 17. listopad 1989. Tercie se chopila vzpomínání akčním způsobem a při hledání tajenky si zasoutěžila na chodbách školy.

Druhou část dopoledne vyplnila přednáška Zikmund 100 cestovatele a fotografa Lukáše Sochy. V rakovnickém Kulturním centru osobitým způsobem vyprávěl o naplnění svého klukovského snu – cestovat po stopách Hanzelky a Zikmunda. V dubnu 2018 se s kamarádem Tomášem Vaňourkem vydali na téměř rok trvající dobrodružství ve stopách obou legendárních cestovatelů. Fotografie, které pořídili na stejných místech jako Zikmund s Hanzelkou, ukazují, jak se změnil svět v horizontu šedesáti let. Soubor fotografií darovali Ing. Miroslavu Zikmundovi k jeho 100. narozeninám.

Lukáš Socha si získal publikum nejen neotřelým projevem, ale také zápalem a nadšením, se kterým nakonec dokázal svůj nápad dotáhnout do konce. A ať chceme, či nechceme, téma listopadu 1989 k nám problesklo i v tomto vyprávění. Miroslav Zikmund se totiž v roce 1968 postavil na stranu tzv. „reformních komunistů“, proto mu bylo až do sametové revoluce znemožněno dále publikovat a účastnit se veřejného života.

Den boje za svobodu a demokracii

a Mezinárodní den studentstva

Třída Výstup
C1A Události Sametové revoluce (pptx)
Osobnosti sametové revoluce (pptx)
C1B Složka s fotografiemi z projektového dne třídy
C2A Prezentace k 17. listopadu 1989 (pptx)
Události roku 1939 (pdf)
C2B Průběh vzpomínkového dne ve třídě C2B (pdf)
C3A Složka s fotografiemi z projektového dne třídy
C3B Třída C3B zhlédla film Tichá bolest (pdf)
C4A  
C4B Sametová revoluce v Rakovníku (video - mp4)
O1 Den boje za svobodu a demokracii v primě (Microsoft Sway) 
O2 Co je svoboda? (png)
O3 Projektový den v tercii (pptx)
O4 Projektovýden v kvartě (pdf)
O5 Demokracie a lidská práva (audiozáznam - ogg)
O6 Projektový den v sextě (pdf) 
O7 Rozbor textu Michala Horáčka a diskuze v septimě (pptx)
O8 Václav Havel (padlet.com)