Diskuzní kroužek odstartoval éru soutěžního debatování

10. 10. 2024 | Pája Zárybnických

2hevmd1x1u_____debata

Diskuzní kroužek vyjel na oficiální Školení debatérů od Asociace debatních klubů (ADK), které se konalo 27. - 29. 9. 2024 na kampusu Open Gate. Náš kroužek se totiž od nového školního roku posouvá za novou ambicí soutěžního debatování.

Ve složení Magdaléna Jirkovská, Štěpánka Povolná, Natálie Trousilová a Pája Zárybnických jsme v páteční podvečer dorazili do Babic u Prahy. Byli jsme ubytováni na místních internátních kolejích a po večeři nás rovnou čekala první část našeho vzdělávacího programu: ukázková debata.

V každé debatě je potřeba kontroverzní teze (tvrzení) a zde nám vyškolení rozhodčí z ADK předvedli komentovanou debatu na téma „Žáci by měli mít právo vyhodit svého učitele“ ve formátu Karla Poppera. Přiučili jsme se o roli jednotlivých mluvčí debatního týmu a celkovém pojetí této disciplíny.

I v následujícím sobotním programu se zkušení přednášející snažili pojmout školení co nejnázornějším a nejinteraktivnějším způsobem. Absolvovali jsme první blok přednášek a pak jsme byli „hozeni do vody“. Naše první debata byla na tezi „Fitness a výživoví poradci páchají víc škody než užitku“. Obhajovali jsme stranu negační, která měla za úkol vyvracet zadané tvrzení, což pro nás bylo zpočátku velkou výzvou. Debatování ale přesně o tomto je, učí člověka hledat jiné perspektivy a cesty, procvičuje kritické myšlení a otevírá dveře k pochopení různých stanovisk.

Celý zbytek dne jsme v lavicích pozorně absolvovali další čtyři bloky školení. Naučili jsme se jak tvořit silnou argumentační linii TVDD (tvrzení, vysvětlení, důkaz a dopad), jak mají druzí mluvčí rehabilitovat představené argumenty, jak vést tzv. křížový výslech, který je v každé debatě obsažen čtyřikrát, a jak důležitou roli má poslední řečník z debatní trojice.

V neděli přišel hned dopoledne čas na využití načerpaných vědomostí v závěrečné debatě. Byli jsme rozděleni do dvou různých debatních týmů, dvojice našich studentů k sobě vždy přibrala studenta třetího. Pája Z. s Májou J. vytvářeli, jakožto strana afirmační, argumenty a model praktického provedení pro návrhovou tezi „Žáci základních a středních škol by měli být hodnoceni pouze prošel/neprošel, nikoliv známkami“, zatímco Natka T. a Štěpánka P. v negační roli stejné tvrzení vyvracely. Vedli jsme si velmi dobře a naše úspěchy a zkušenosti nás motivují do další aktivity v této oblasti.

Během školení se nám dostalo nedocenitelné zpětné vazby od dobrovolnických rozhodčích ADK, kterým patří náš ohromný obdiv a také dík. Nabyté zkušenosti hodláme zúročit v letošní sezóně zapojením do debatních turnajů. Vděčíme také paní ředitelce za finanční podporu naší aktivity a děkujeme za oporu.