Výuka matematiky v angličtině
12. 4. 2025 | Mgr. Helena Byrtusová

Žáci třídy O4 si na přelomu března a dubna opět zkusili výuku matematiky v angličtině (CLIL), tentokrát na téma Podobnost trojúhelníků. Nejdříve se samozřejmě seznámili s potřebnou slovní zásobou, kterou pak využili k popisu podobných trojúhelníků. Vzhledem k tomu, že tuto část všichni velmi dobře zvládli, pustili se s chutí do hledání chyb v anglických zápisech důkazů a do jejich vysvětlování v anglickém jazyce. Nakonec vyřešili i několik úloh v angličtině na praktické využití podobnosti.
Zpětná vazba od žáků byla vesměs pozitivní:
„Přijde mi, že to bylo celkem přínosné, a docela mě to bavilo. Občas ale potřebuji více času.“
„Myslím, že mi to i něco dalo. Na 100% bych to dala dalším třídám.“
„Mně osobně to tolik nevyhovuje, protože s angličtinou nejsem tak sžitý. Vnímám ale pozitivně, že matematice rozumím v angličtině více než jen plus, mínus.“
„Podle mě je to velice přínosné mít trošku něco jiného/obohacujícího do výuky.“
„Musím se víc soustředit.“
„Bylo to přínosné, ale raději bych se danou látku učila v češtině.“
„Výuka v angličtině se mi docela líbila. Překvapilo mě, že všemu rozumím bez problémů, i když normálně mi angličtina moc nejde.“
Content and language integrated learning (CLIL) je anglická zkratka označující výuku, kdy se vyučuje nejazykový i jazykový předmět současně, tedy nejazykový předmět je vyučován prostřednictvím cizího jazyka a cizí jazyk pomocí nejazykového předmětu. Žáci si tak osvojují znalosti a dovednosti v obou předmětech zároveň.