Exkurze tříd O6 a C4A do Škody Auto v Mladé Boleslavi

19. 11. 2013 | Mgr. Jana Suková, Jakub Kraus, O6

krp93a5eyx_____e8m07dwmdb-01

Sychravý listopadový den  (5. 11. 2013) si třídy 06 a C4A zpříjemnily exkurzí do areálu závodu automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Exkurze měla celkem dvě části: Tou první byla prohlídka muzea automobilky, kde jsou vystaveny jak archivní, tak moderní modely aut, a dokonce je zde vystaven i koncept, jenž hrdě nese název Vision D. Tento koncept je zároveň designová studie značky a právě z tohoto modelu, který nikdy nebude v sériové výrobě, vychází většina designových prvků nejnovějších modelů Škody Auto.

Prohlídka samotného muzea začíná u modelu Škoda Felicia z roku 1961. Dále se střídají sbírky dvojic vystavených aut  a vzpomínek na historické úspěchy značky. Jako příklad poslouží fotografie z cest ve škodovce napříč Afrikou. Z vystavených aut zde stojí za připomínku model Škoda 860 z roku 1932. Tento automobil rád používal první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Jen pro upřesnění, tento oblíbený Masarykův automobil měl ve své době stejnou cenu jako čtyři tehdejší rodinné domy. Tuto první část prohlídky muzea zakončují dvě auta, jež v historii reprezentovaly značku Škoda Auto na rallye závodech. Jedná se o modely Škoda 130 LR a Škoda Fabia WRC.

Další částí muzea byla expozice, která zachycovala historii značky od samotného začátku až po dnešek. Všechno začalo u dvou pánů, Václava Laurina a Václava Klementa. Ti byli uchváceni modelem motorového kola, a tak se rozhodli, že začnou montovat svá vlastní kola. To bylo v roce 1895. Ze začátku si nechávali dovážet součástky z Německa, ale postupem času si začali vyrábět vlastní součástky v Mladé Boleslavi. Tím vznikla společnost Laurin & Klement a jejich první motorová kola, která najdeme také v této expozici. Dále je zde velký počet aut, vyráběných na přelomu století, tedy v počátcích automobilové éry. Mezi nejzajímavější exponáty patří například Škoda Popular Monte Carlo z roku 1931. Na samotném konci této expozice se nacházejí auta z nedávné doby, které všichni dobře známe. Jedná se například o automobil Škoda Favorit z roku 1989, který vytáhl Škodovku z hluboké krize, do níž zabředla za předešlého režimu. O několik let později byl nahrazen modelem Felicia, který se stal velmi rychle populárním. Dále je také v expozici Škoda Octavia první generace, která se vyráběla v letech 1996-2010 (dnes se vyrábí již 3. generace tohoto modelu). Na pomyslném ,,posledním stupínku‘‘ celé výstavy je již výše zmíněný koncept Vission D. V muzeu jsme ještě mohli vidět expozici, která se zabývá opravou a renovací starých automobilů. Navštívili jsme také depozitář. Zde je možnost vidět několik desítek modelů a konceptů, které jsou častokrát zajímavé, ale nikdy se nedostaly do sériové výroby.

Druhá část exkurze spočívala v přímé prohlídce výrobních provozů. Po celém rozlehlém areálu jsme se pohybovali v autobuse, závod Škoda je totiž městem ve městě. I z autobusu bylo na co se dívat. Například testování právě vyrobených vozů - jak se tak kodrcaly po umělých hrbolech – nemohlo nás nenapadnout, že tohle je pro české silnice test téměř nejdůležitější. Přímo v závodě jsme prošli trasu podél linky, kde probíhá montáž motorů a převodovek. Další a zároveň poslední zastávkou byla hala, kde se pomocí vysokotlakých lisů vyrábějí součásti karoserie modelů, jež Škoda Auto nabízí. Robotizace a automatizace na každém kroku, k tomu záplava technických údajů a dat vykonaly své. Znavení a udolaní jsme nasedli do autobusu a vrátili se domů. Na závěr ještě připojujeme poděkování našim průvodcům. Helena, Šárka a Petr věděli (alespoň o Škodovce) snad úplně všechno. 

Jakub Kraus, O6

 

Fotogalerie z exkurze tříd O6 a C4A