Masakr na chlapajdě

15. 5. 2018 | Mgr. Dalibor Blažek

vgjub58bh4_____8a1l6rdc91-dsc04159

 

Celkem tři středeční odpoledne strávil náš galerijně gymnaziální výtvarný kroužek v animační dílně na 1. ZŠ Rakovník, kterou starší ročníky Rakovničanů zvou „chlapecká“ neboli „chlapajda“. Cíle našich návštěv byly dva. Samozřejmě jsme chtěli vytvořit pár krátkých animovaných filmů, ale také jsme chtěli omrknout záviděníhodné vybavení, které má tato škola pro mediální výchovu nejen svých žáků k dispozici.

Ujali se nás tři arcipříjemní učitelé: Martin Donát, Alice Jendelová a Martina Vorlová. Po úvodní motivační pasáži s ukázkami žákovské animační tvorby přišla řada na naši praktickou činnost. Zadání bylo více než atraktivní. Dostali jsme za úkol vytvořit ploškovou animací krátký šot na téma „masakr“. Byly nám nabídnuty různé staré kalendáře, ilustrace z knih a reprodukce obrazů, které posloužily jako skvělé inspirační východisko. S vybranými reprodukcemi jsme směli dělat cokoli, takže jsme pomocí stříhání, dokreslovaní, kopírování začali vymýšlet a připravovat rozmanité kreace. Materiální zabezpečení se zdálo bezmezné. K mání byla i barevná kopírka a veškeré další pomůcky.

Fáze přípravy pozadí a důležitých pohyblivých prvků se ukázala jako klíčová. Představivost a nápady nechyběly, ale chyběla trpělivost. Z našich třech pracovních skupin dotáhla filmeček do zdárného konce pouze jediná.

Když byly přípravné práce hotovy a příběh ujasněn, přešli naši tvůrci k animačnímu stolu. To je jeden z oněch zaviděníhodných prvků, který umožňuje velmi pohodlnou animační práci v několika prostorových plánech. Pozadí je umístěno nejníže a animátor pak pracuje pohyblivými prvky v příjemné výšce. Rám stolu navíc umožňuje variabilní nasvícení nebo naopak přistínění scény. Obraz se pohodlně snímal iPadem, který rovnou skládal film. Jeho náhled na displeji umožňuje okamžité korekce nedostatků. Pokud je tvůrce šikovný, jako byli naši žáci, jde všechno jako po másle.

Nejzábavnější byla možná překvapivě poslední fáze, tedy tzv. postprodukce. Vzhledem ke krátkosti dílka jsme se příliš nevěnovali střihu. Video potřebovalo vlastně jen oříznout a doplnit titulky. Ovšem co potřebovalo zásadně, byla zajímavá zvuková stopa. Ukázalo se, že spojení malého MacBooku, aplikace iMovie a připojení k internetu dokáže nápaditým žákovským mozkům poskytnout dostatek tvůrčí svobody. Laikovi se může zdát zvuk méně důležitý než obraz, ale ve skutečnosti jsou to právě různé ruchy, šumy a efekty, které pomáhají navodit tu správnou atmosféru a zvedají tak emocionální účinek díla i o několik pater výš.

Koneckonců posuďte sami, jak se náš film MASAKR Páje Zárybnické, Lauře Macháčkové a Nikol Bičovské povedl.